Terug naar het overzicht

Van Dagrecreatieve Netwerken naar een Fries Routebureau

Collega’s Laura Been en Barend van der Veen werken (in opdracht van Recreatieschap Marrekrite) als duo aan de opgave om Dagrecreatieve Netwerken door te ontwikkelen naar een Fries Routebureau. Zij worden daarbij ondersteund door collega Liselotte Vreeling. Een mooi Weusthuis-team voor een mooie opdracht.

Fryslân beschikt over een uitgebreid netwerk aan fiets-, wandel- en vaarroutes. Om deze nog beter te benutten en te ontsluiten (zowel fysiek als digitaal) is binnen het provinciale programma Gastvrij Fryslân uitvoering gegeven aan Dagrecreatieve netwerken (DRN). DRN heeft de afgelopen jaren een enorme inhaalslag gemaakt op het gebied van routeontwikkeling, opname in het open data-platform (ODP) en de digitale ontsluiting en marketing van routes in Fryslân. Eén blik op de site van Visit Friesland  en het is duidelijk waar de afgelopen jaren zo hard aan gewerkt is: de vele routes die Fryslân rijk is.

Toen het programma Gastvrij Fryslân eindig was, was het zaak om deze positieve bijdrage aan de gastvrijheid in onze provincie structureel te borgen. Een inhaalslag is namelijk niet voldoende. Het werk van DRN vraagt een structurele inzet; om het routegebonden aanbod te onderhouden (fysiek en digitaal) én nieuwe routes te ontwikkelen en beleefbaar te maken; afgestemd op en in samenspraak met de Friese marketingorganisaties.

Laura en Barend werkten via twee sporen aan deze opgave:

  1. Een vervolg geven aan de werkzaamheden van DRN, in het vacuüm naar de oprichting van het Fries Routebureau
  2. Een onderzoek naar de structurele borging van DRN in de vorm van een Fries Routebureau

Het voorstel in het door ons opgestelde Borgingsplan (naar een Fries Routebureau) is om het Fries Routebureau bij Recreatieschap Marrekrite onder te brengen. Dat is een bestaande gemeenschappelijke regeling (van de provincies én alle Friese gemeenten) die gericht is op routerecreatie in Friesland. Een logische plek dus.

Belangrijk is daarbij ook de samenwerking met route-ontwikkelaars en de vermarkters van de routes (zoals Merk Fryslân en de Friese regiomarketing organisaties). Daarnaast is ook de verbinding met de ondernemers van groot belang. Zij dragen mede de beleefbaarheid van de routes in de praktijk.

"Er ging een nieuwe wereld voor mij open! Letterlijk toen ik de website van Visit Friesland opende: wat een uitgebreide informatie over routes is daar te vinden! Zelfs routes die langs mijn eigen huis gaan. Daarnaast hebben we binnen het project kennis gemaakt met een hele mooie groep mensen, die de afgelopen tijd heel hard aan DRN hebben getrokken."
Barend van der Veen